Troska o rozwój firmy powinna być priorytetem dla każdego przedsiębiorcy. W celu zadbania o to, aby wszystko funkcjonowało jak najlepiej, warto sięgnąć po wszelkie dostępne środki analizy wdrożonych działań. Sposobów weryfikacji działalności jest sporo. Jeden z najefektywniejszych to audyt zewnętrzny firmy. Umiejętnie przeprowadzony potrafi być źródłem wiedzy, z którego warto czerpać, by cieszyć się powodzeniem w biznesie.
Audyt zewnętrzny jako charakterystyczny rodzaj kontroli
Słowo „kontrola” w odniesieniu do przedsiębiorstwa zwykle nie budzi zbyt pozytywnych skojarzeń. Tymczasem audyt zewnętrzny — jako jeden z jej rodzajów — może przynieść firmie wiele dobrego. Jego celem jest zgromadzenie wszelkich istotnych informacji na temat funkcjonowania danej działalności. Zebrane materiały stanowią podstawę do podjęcia działań korzystnie wpływających na dalszy rozwój biznesu.
Najprościej rzecz ujmując, audyt firmy to nic innego jak ocena danego przedsiębiorstwa. Polega na wnikliwej analizie wszystkich jego elementów. W ramach działań przeprowadza się tu różne badania, sprawdza dokumentację i pisze raporty. Czynności te mogą mieć charakter wewnętrzny lub zewnętrzny. Zawsze służą wskazaniu drogi do rozwoju.
Audyt zewnętrzny firmy (w odróżnieniu od wewnętrznego) każdorazowo jest realizowany przez osobę niezatrudnioną w danym przedsiębiorstwie. Sprzyja to zachowaniu większego stopnia obiektywizmu względem kontrolowanej jednostki oraz świeżemu spojrzeniu na jej problemy, jeśli akurat z jakimiś się boryka. Wszelkie procedury wykonywane są przez niezależnych audytorów, posiadających odpowiednie kwalifikacje.
Czym charakteryzuje się dobrze przeprowadzony audyt?
Rzetelnie wykonywany audyt bazuje na merytorycznym planie działania, obejmującym całą hierarchię danej firmy. Analizowane są tu zarówno procesy zachodzące na najwyższych szczeblach zarządzania, jak i specyfika pracy tych najniższych. Daje to możliwie najpełniejszy obraz przedsiębiorstwa oraz pozwala wychwycić wszelkie problemy. Na tej podstawie zaś można ustalić, co warto byłoby poprawić w pierwszej kolejności, a czym można się zająć nieco później.
Rezultatem audytu zewnętrznego firmy jest sporządzenie sprawozdania wykazującego okoliczności działające na niekorzyść przedsiębiorstwa. Dokument ten stanowi podstawę do wprowadzania zmian opłacalnych dla danej działalności.
Korzyści wynikające z audytu zewnętrznego firmy
Zatrudnienie osoby z zewnątrz do przeprowadzenia audytu zdecydowanie sprzyja uzyskaniu świeżego spojrzenia na przedsiębiorstwo. Niezależny audytor wyda obiektywną opinię, wolną od wszelkiego nacechowania emocjonalnego. Istnieje też spore prawdopodobieństwo, iż — dzięki chłodnej ocenie sytuacji — dostrzeże problemy wcześniej niedostrzegane przez osoby pracujące w kontrolowanej jednostce.
Audyt zewnętrzny firmy niejednokrotnie pomaga uniknąć kłopotów, które nawet jeszcze się nie pojawiły, a dla tych istniejących przygotowuje rozwiązania. Podczas kontroli audytor w dużej mierze przygląda się budżetowi przedsiębiorstwa, wskazując czynniki mogące generować straty. To natomiast pozwala zapobiec ewentualnej utracie płynności finansowej.
Nie tylko osoby zarządzające firmą, ale także jej pracownicy mogą zauważyć korzyści płynące z audytu zewnętrznego. Wskazówki audytora zwykle korzystnie wpływają na organizację ich obowiązków i usprawnienie wewnętrznej komunikacji. Sprzyja to pozytywnej atmosferze w miejscu pracy.
Warto jednak pamiętać, że nawet najwspanialsze porady osoby z zewnątrz nie przyniosą firmie żadnych korzyści, jeśli pozostaną wyłącznie na papierze. Audytorzy pozostawiają po sobie stosowne raporty, ale to od ludzi tworzących określone przedsiębiorstwo zależy, czy jakiekolwiek zmiany zostaną wprowadzone.