
Bycie asertywnym wcale nie oznacza ciągłego mówienia „nie” niezależnie od sytuacji. Wiąże się ono z odpowiednią oceną cech własnych oraz decyzji, przed jaką zostało się postawionym. Dzięki temu można precyzyjniej określić, czy podejmie się, bądź odmówi, wykonania danej czynności. Będąc asertywnym, można stawiać na rozwijanie się w tych dyscyplinach, które są dla nas najbardziej interesujące i unikać nieprzyjemnych lub nudnych zadań. Jeśli mamy z tym problem nieocenione może okazać się szkolenie z asertywności
Asertywność oznacza szacunek
Co więcej, oznacza szacunek nie tylko do siebie, ale również do innych. Jeśli niezależnie od tego, jakie czyjaś prośba wywołuje w nas emocje lub jakie problemy może nam przynieść, zgadzamy się ją wypełnić, może to oznaczać, że jesteśmy ulegli. Taka postawa wiąże się z ciągłym przyjmowaniem na własne barki nieprzyjemnych czynności i obowiązków. Skutkować to może obniżeniem satysfakcji z własnego życia i bycia traktowanym przez innych, jak „zabawka”. Z drugiej strony ciągłe odmawianie, nawet bez dokładnego wysłuchania, z jakim tematem przychodzi do nas osoba, pokazuje, że jesteśmy agresywnymi rozmówcami. Nie liczy się na dla nas zdanie otoczenia i dbamy jedynie o własne interesy. To może skutkować odrzuceniem od siebie ludzi, którzy nie będą mogli na nas polegać jako współpracownikach czy przyjaciołach.
Kompromisem między tymi dwoma postawami jest asertywność. Dzięki niej jesteśmy w stanie przedstawić drugiej stronie nasze potrzeby i zrozumieć również cudzy punkt widzenia. To prowadzi do tworzenia rozwiązań danej sytuacji, które zadowolą wszystkich zaangażowanych w dialog. Unikajmy wymówek i niepotrzebnego przepraszania za brak możliwości wykonania danej czynności. Należy powiedzieć wprost, że nie można się podjąć konkretnego zadania i racjonalnie uzasadnić, jaka jest tego przyczyna. Warto również doradzić drugiej stronie gdzie indziej mogą poszukać rozwiązania swojego problemu, aby nie zostawić ich na lodzie. Pokażemy tym samym, że nasze potrzeby są równie ważne co ich i zależy nam na szacunku w relacji.
Ale jak być asertywnym kiedy chodzi o relacje z osobą na wyższym od nas szczeblu, od której zależy nasza przyszłość w firmie? Tutaj warto sobie odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie – czy chcemy pracować w miejscu, w którym kierownictwo nie liczy się z naszym zdaniem? Szef, któremu zależy na rozwoju swoich podwładnych, będzie umiał prowadzić z nimi otwarty dialog. Dzięki temu dowie się, w jakich dziedzinach należy ich rozwijać oraz co wprawia ich w dyskomfort, czy zwyczajnie nie interesuje (oraz nie jest przydatne). Dlatego jeżeli jesteśmy pewni, że żaden z naszych logicznych argumentów nie przekona kierownika, czy menadżera, zastanówmy się, czy nadal chcemy pracować pod jego nadzorem.
Asertywność to zbiór umiejętności, które pomagają w relacjach nie tylko na terenie firmy, ale także w życiu prywatnym. Otwarte dialogi oraz mówienie o swoich potrzebach i lekach to dobra podwalina do budowania silnych i trwałych przyjaźni czy związków. Warto pamiętać nie tylko o szacunku do drugiej osoby, ale i samego siebie.