Treść na stronie a pozycjonowanie

Kategoria:Copywriting |
Treść na stronie a pozycjonowanie

Pozycjonowanie to słowo magiczne, które działa na właścicieli firm jak magnes. Tajemniczy proces, który pozwala aby strona internetowa ukazywała się na konkretne frazy kluczowe na wysokich pozycjach w Google. Każdy, kto ma już własną firmę lub pragnie zacząć przygodę z biznesem chce być zauważony przez internautów. Jak dzisiaj wygląda pozycjonowanie i dlaczego tak ważną rolę w internetowym marketingu odgrywa treść?

Pierwsze wyszukiwarki internetowe to czas, w którym internet stał się dostępny dla prawie każdego. To też spowodowało, że niektórzy właściciele stron internetowych (z czasem prawie wszyscy) zaczęli wpływać na wyniki wyszukiwania takich jak AltaVista, Yahoo czy w końcu Google i Bing. To czasy, w których dopiero powstawał rynek pozycjonowania stron internetowych. I choć sam rynek reklamy internetowej nie był obcy właścicielom firm to samo pojęcie pozycjonowania było jeszcze wielką zagadką.

Obecnie prawie każdy zna ten termin. Pozycjonowanie to sprawienie aby strona internetowa była w wyszukiwarce (głównie Google) na pierwszych pozycjach na konkretne słowa kluczowe. I choć nie jest to nieprawdą to proces pozycjonowania znaczne się zmienił (i stale się zmienia). Wszystko za sprawą ciągle ulepszanych algorytmów wyszukiwarek internetowych.

Content is a King



Jeszcze kilka lat temu aby zaistnieć w wyszukiwarce na konkretne słowa lub frazy kluczowe wystarczyło aby naszą stroną zajął się odpowiedni 'specjalista'. Ten właśnie fachowiec w różny sposób zdobywał linki do pozycjonowanej strony a ta pięła się w górę w naturalnych wynikach wyszukiwania. Gdy nasza strona znalazła się na odpowiednie frazy w top10 (pierwsza dziesiątka wyników wyszukiwania) fachowiec wystawiał fakturę. Zarabiał on i my (bo w końcu zdobywaliśmy klientów). Wszyscy byli zadowoleni.

Mija czas. Przez ostatnie lata algorytmy wyszukiwarek stały się coraz bardziej sprytniejsza. Obecnie zdobywanie wartościowych linków w procesie pozycjonowania jest nadal bardzo ważne, jednak to treść jest podstawą. Jeśli na stronie nie ma treści to też nie ma czego pozycjonować.

Dlaczego ważna jest treść na stronie internetowej?



Analizując statystyki odwiedzin w Google Analytics można zauważyć, że coraz więcej wejść na strony moich klientów jest poprzez wpisywanie wielowyrazowych sformułowań w wyszukiwarce. Nie ma tu znaczenia jaka to wyszukiwarka. Internauci korzystający zarówno z Google jaki i Bing, Yahoo czy nawet Baidu aby znaleźć interesujący ich temat zaczynają wpisywać wielowyrazowe zapytania. W świadomości internautów utkwiła informacja, że wpisując w wyszukiwarkę pojedyncze słowo kluczowe nie otrzymają tak dokładnej odpowiedzi jak przy wpisaniu szczegółowego zapytania.

Aby jednak potencjalny klient natrafił na naszą ofertę musi być ona bardzo szczegółowo opisana. Drobiazgowo opisany towar lub usługa sprawi, że szybciej zostanie odnaleziony przez internautę. Szacuje się, że ponad 75% ruchu organicznego pochodzi z wielowyrazowych fraz (prze niezbyt rozbudowanych witrynach). Przy stronach internetowych bogatych w treść ten odsetek jest jeszcze większy (szacuje się na około 90-95%).

Przykład

Stworzyliśmy stronę z ogłoszeniami. Chcemy dotrzeć dotrzeć do osób, które chcą coś sprzedać. Na jakie słowa/frazy musimy być w wyszukiwarce? Oczywiście słowo 'ogłoszenia', 'anonse' itd. Według narzędzia Googla Adwords te dwie frazy wpisywane są w wyszukiwarkę około 130 tysięcy razy miesięcznie. Z osób, które wpiszą taką frazę w google mała tylko część przejdzie na naszą stronę a przecież największe portale ogłoszeniowe odwiedzane są miesięcznie przez kilka milionów użytkowników. Skąd bierze się taka oglądalność? Jak więc sprawić aby naszą stronę odwiedzały miliony internautów?

Sposób jest tak prosty, że większość właścicieli stron (zwłaszcza o takim potencjale jak portale ogłoszeniowe) nie bierze pod uwagę takiej promocji. To pozycjonowanie przez treść. Zdobywanie wartościowych linków do strony głównej oraz stron kategorii jest bardzo ważne, jednak większość wejść z Google będzie po wpisywaniu w wyszukiwarkę niszowe frazy. Dla portalu z ogłoszeniami rolniczymi najwięcej odwiedzin nie będzie z frazy 'ogłoszenia rolnicze' ale z wielowyrazowych fraz tj. 'kombajn claas dominator 96 do 60tys'. Fraza ta będzie ściśle powiązana z zamieszczonym tam ogłoszeniem i nie będzie to jedyna fraza, pod którą portal ogłoszeniowy będzie widoczny. Im więcej ogłoszeń tym na więcej fraz strona jest widoczna a więc większa popularność strony.