Skuteczne pozycjonowanie stron - jak to się robi?

Kategoria:SEO |
Praktycznie każda firma musi prędzej czy później zlecić wykonanie strony internetowej. Jednak nawet profesjonalnie wyglądająca witryna nie musi być widoczna w Google jeśli webmaster o tym nie pomyśli podczas jej tworzenia. Tak zdarza się bardzo często.

Jak zatem po otrzymaniu końcowej strony internetowej sprawić, aby była widoczna w wyszukiwarce? I nie chodzi o to, by od razu po "odpaleniu" strony, ta pojawiała się na pierwszej stronie w Google. Chodzi o to, by pojawiła się w serp'ach w ogóle. Na wypromowanie strony poprzez skuteczny link building przyjdzie jeszcze czas. Zacząć jednak należy od podstaw, od stworzenia solidnych fundamentów.

Po pierwsze Title

Nie raz spotkałem się ze stroną klienta, która wykonaną została przez "profesjonalną" firmę tworzącą witryny internetowe. Jakież było moje zdziwienie gdy w tytule strony głównej (o podstronach już nie wspominając) jest treść typu "Strona główna1"?

To podstawowy błąd, który dyskredytuje stronę w oczach wyszukiwarki. Dlaczego?

Czy szukając np. hotelu w Międzyzdrojach wpisujesz w wyszukiwarkę "strona główna" czy może "dobry hotel Międzyzdroje"? No właśnie, programiści tworząc strony często zapominają o tym, że tak naprawdę stronę robią nie dla swojego klienta ale dla jego klientów. To zasadnicza różnica.

Strony internetowe tworzymy dla swoich klientów a nie tylko dla siebie samych. Dlatego na każdym etapie kodowania czy to strony głównej czy też pozostałych podstron, kluczowym są odpowiednie tytuły stron czyli metatagi title.

Jak to powinno wyglądać?

Podam tu przykład strony, którą pozycjonuję od jakiegoś czasu na tysiące fraz (Long-Tail). Strona Intaxo.pl to system dla osób prowadzących firmy. Służy przedsiębiorcom do wystawiania faktur, kontroli stanów magazynowych i księgowości online. Aby strona była widoczna w wyszukiwarkach, konieczne było odpowiednie skonstruowanie tytułów strony głównej i podstron (oferty i bloga). Przy pozycjonowaniu rozbudowanych stron bogatych w treść, optymalizacja ma kluczowe znaczenie. Strony z blogiem takie jak intaxo.pl mają najwięcej wejść właśnie z niszowych, mało konkurencyjnych fraz np. "faktura barterowa". W tym przypadku strona intaxo.pl jest na 1. pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

Jak to wygląda od kuchni?

Tytuł strony głównej i pozostałych podstron jest unikatowy, żadna inna witryna nie posiada identycznego title, jednocześnie w pełni oddaje co znajduje się na tej stronie. Oczywiści zdążyć się może, że ktoś tworząc podobną aplikację stworzy dokładnie taki sam tytuł strony głównej - aby nasz tytuł nadal był oryginalny warto w tytule strony umieścić nazwę brandową.

Jak zatem powinie wyglądać tytuł naszej internetowej? Musi przede wszystkim podać informację czym się zajmuje nasza firma i co ją wyróżnia na tle konkurencji. Dodatkowo w tytule zawarta musi być nazwa naszej firmy.

Przykład

Jeśli prowadzimy lecznicę weterynaryjną o nazwie np. Wetmed w Warszawie w dzielnicy Żoliborz, która specjalizuje się w leczeniu psów i kotów, title naszej strony głównej może wyglądać następująco:

"Weterynarz Żoliborz - leczenie psów i kotów - Wetmed.pl"

Celowo nie umieściłem w tytule nazwy stolicy, aby tytuł miał nie więcej niż 60 znaków ze spacjami. Dłuższe tytuły i tak nie zostaną wyświetlone w wynikach wyszukiwania Google a poza tym, mało kto spośród mieszkańców innych dzielnic Warszawy przyjeżdżać będzie ze swoim pupilem na Żoliborz.

Podobnie tytuły tworzy się na pozostałych stronach w witrynie. Jeśli zatem właściciel kliniki Wetmed oferuje wykonywania zdjęć rentgenowskich dużym psom (nie każda klinka posiada sprzęt, który to umożliwia) to warto o tym napisać nie tylko w ofercie ale też informację takową umieścić w title podstrony. Może brzmieć ona następująco:

"Aparat RTG przystosowany do dużych psów - Wetmed.pl"

Inne słowa/frazy kluczowe tj. zdjęcia, rentgen, aparat rentgenowski, zdjęcia rentgenowskie można umieścić w tagu Description i samym opisie oferty.

Tagi Description

Opis strony, czyli metatag description nie wpływa już tak na samą widoczność strony przez robota wyszukiwarki, jednak ma kolosalne znaczenie jeśli chodzi o CTR (współczynnik klikalności). Warto zatem w opisie, który wyświetlany jest wraz z title w wynikach wyszukiwania umieścić opis, który zachęci do odwiedzenia naszej witryny.

I tak na stronie lecznicy weterynaryjnej musimy umieścić w opisie takie informacje, które zwrócą uwagę osób szukających usług weterynaryjnych. Czym się wyróżniamy na tle konkurencji? Dlaczego warto odwiedzić właśnie nas?

Jeśli świadczymy usługi taniej, mamy większe doświadczenie, miły personel czy lepszy sprzęt - umieśćmy to w opisie. Jeśli dysponujemy parkingiem i dobrą lokalizacją warto umieścić to w tagu description w zakładce kontakt. Ciekawe opisy zawsze zwiększają szansę na kliknięcie potencjalnego klienta w naszą witrynę. Co ważne - często będąc nawet pozycję niże w Google niż nasza konkurencja, możemy ciekawym opisem sprawić, że to nasza strona będzie częściej odwiedzana. Pamiętać jednak należy, aby opis (nie mylić z treścią na stronie) miał nie mniej niż 70 i nie więcej niż 160 znaków (licząc ze spacjami). Dotyczy to zwłaszcza części witryny gdzie treść jest niezmienna (strona główna i oferta). Trudniej jest to zrobić na blogu, jednak w tym przypadku dłuższy opis nie zaszkodzi. Nie mniej jednak warto mieć możliwość oddzielnego generowania description na blogu. Wtedy mamy wpływ na długość opisu podstrony co na pewno zostanie docenione przez wyszukiwarki.

Przyjazne adresy URL

Zadbaj również o tzw. przyjazne adresy url na swojej stronie. To jeden z czynników, który pozwoli robotom wyszukiwarki łatwiej odczytać stronę. Często osoby tworzące strony internetowe nie dbają o to, sami kliencie też o to nie zabiegają z braku podstawowej wiedzy - oceniają stronę po jej wyglądzie i za taką też płacą. Są szczęśliwi, że mają przepiękną stronę internetową swojej firmy tylko zupełnie nie mają pojęcia, czemu ta nie dostarcza im nowych klientów.

Nagłówki

Odpowiednia budowa strony internetowej skutkuje łatwiejszym dostępem robotom przeszukującym sieć do treści na stronie. Aby wyszukiwarki łatwiej odnajdywały strony internetowe po wpisaniu odpowiednich zapytań, należy przy tworzeniu strony umieścić nagłówki H zaczynając od najważniejszego h1, następnie h2, h3 itd. Im niższa kategoria nagłówka h tym może być ich więcej.

Jeśli zatem posiadamy firmę świadczącą przeprowadzki na terenie Żoliborza, to na stronie warto w nagłówku h1 umieścić treść np. "Tanie przeprowadzki Żoliborz". Na stronie może występować tylko jeden znacznik h1. Nagłówków h2 może być już więcej, jednak nie należy przesadzać.

Zdobywanie linków do strony

To najtrudniejszy i długofalowy proces skutecznego pozycjonowania stron. Obecnie algorytm wyszukiwarki Google jest tak dobry, że umieszczanie linków do promowanej strony gdzie tylko się da (najczęściej przy pomocy różnego rodzajów automatów) nie wypozycjonuje naszej strony. Nawet jeśli znajdzie się ona jakimś cudem w top10 to nie potrwa to długo. Warto zatem zadbać o profesjonalny link building i przedłożyć jakość linków nad ich ilość.