Rzeczywisty koszt reklamy czyli słów kilka o CLTV

Kategoria:Analityka |
Rzeczywisty koszt reklamy czyli słów kilka o CLTV

Czy kiedykolwiek uruchomiłeś kampanie AdWords lub zleciłeś pozycjonowanie a po jakimś czasie uznałeś, że reklama jest za droga? Czas więc zmienić myślenie o koszcie reklamy.

Wytłumaczenie definicji CLTV otwiera oczy na temat kosztów ponoszonych podczas działań marketingowych i sprawia, że ta sama reklama tego samego produktu, która wcześniej była za droga, nagle robi się opłacalna.

Co to jest współczynnik CLTV?



Współczynnik CLTV (często CLV) oznacza wartość życia klienta (Customer Lifetime Value). To nic innego jak prognozowany zysk netto podczas całej relacji z klientem w przyszłości. Model przewidywania ma różne stopnie zaawansowania oraz dokładności. Jednak stosując nawet proste metody obliczania CLTV możemy dowiedzieć się ile tak naprawdę można wydać na reklamę aby zdobyć jednego klienta.

Przykład

Aby lepiej wytłumaczyć czym jest współczynnik CLV i dlaczego jego znajomość jest kluczowa do osiągnięcia sukcesu, posłużę się przykładem hipotetycznego biznesu internetowego.

Powiedzmy, że stworzyliśmy internetową bazę ze zdjęciami. Naszymi klientami są graficy, webmasterzy i każda inna osoba, która chce zakupić dobrej jakości zdjęcie do swoich potrzeb. Pobrać zdjęcie można tylko po dokonaniu opłaty np. 10 złotych. Ile zatem można wydać na pozyskanie jednego klienta?

Wielu początkujących właścicieli biznesów internetowych odpowie, że maksymalnie 10 złotych. Zleca więc pozycjonowanie swojej strony, uruchamia kampanie AdWords, Adkontekst i wiele innych i po krótkim czasie okazuje się, że aby sprzedać zdjęcie za 10zł trzeba wydać dwa razy więcej. To koniec biznesu. Czyżby?

Otóż nie. Młodzi przedsiębiorcy często zapominają, że osoba, która raz zakupi u niego usługę lub towar często kupi go znowu choć nie koniecznie na drugi dzień. A w przypadku w/w przykładu klientami są graficy, którzy jeśli baza zdjęć spełni ich oczekiwania będą kupować już cały czas. Okazuje się bowiem, że w przypadku tego biznesu można wydać nawet kilkaset złotych aby zdobyć stałego klienta.

Wydanie takiej kwoty opłacać się może jeszcze z innego powodu - klient, który kupi u nas nie pójdzie już do konkurencji. To bardzo ważne, gdyż im mniejszy przychód ma nasza konkurencja, tym mniej może wydać na kampanie reklamową.

Obliczenie CLTV jest kluczowe do zaplanowania i uruchomienia skutecznej kampanii reklamowej. Warto zatem zacząć myśleć inaczej i dokładnie wyliczyć, ile możemy wydać aby zdobyć klienta - bez tego nie można osiągnąć sukcesu.