Pozycjonowanie kiedyś. Pozycjonowanie dzisiaj.

Kategoria:SEO |
Obecność firmowej strony w wyszukiwarce Google to prestiż i nowi klienci. Jednak aby strona firmy była odnajdywana przez potencjalnych klientów konieczne jest pozycjonowanie. Jak to się odbywa obecnie i dlaczego techniki pozycjonowania, które działały jeszcze niedawno dzisiaj nie odnoszą skutku?

Kiedyś pozycjonowanie polegało na masowym umieszczaniu linków do pozycjonowanej strony wszędzie tam, gdzie to tylko możliwe. Tak jak kiedyś "pozycjonerzy" manipulowali treścią tak w czasach Google zaczęli manipulować wynikami wyszukiwania poprzez masowe linkowanie. Ilość a nie jakość to złota zasada, która wtedy obowiązywała. Dobry (skuteczny) pozycjoner musiał korzystać z SWL'i i innych rozsyłaczy linków. Bez tego trudno było sobie wyobrazić pozycjonowanie. Czasy się jednak zmieniły.

Google w swojej wyszukiwarce wprowadzało na przestrzeni lat wiele zmian. Jednak nic tak bardzo nie uderzyło w ciemną stronę branży SEO jak Panda i Pingwin. Nie bez znaczenia są też algorytmy Gołąb i Koliber.

Na początku była Panda. Rok 2011 skutecznie zaczął usuwać na niższe pozycje strony, które miały słabej jakości kontent, pisany pod wyszukiwarki a nie dla użytkownika. Kolejnym wstrząsem był algorytm o nazwie Pingwin. Strony, do których prowadziły nienaturalne linki, spadły w wynikach wyszukiwania a często całkowicie zostały wyeliminowane z naturalnych wyników wyszukiwania.

Pozycjonowanie inne niż kiedyś

Nie od dziś wiadomo, że pozycjonowanie to działanie na stronie oraz poza nią. Przed tymi zmianami pozycjonowanie strony polegało na:
  • tworzenie dużej ilości treści (często z linkami) i ich rozpowszechnianie. To było tworzenie treści tylko po to, by powstała jakakolwiek treść
  • pozycjonowane były głównie pojedyncze słowa kluczowe. Liczyła się pozycja strony na określone słowo a nie to, by internauta znalazł to czego rzeczywiście szuka
  • masowe umieszczanie linków - publikowanie ich gdziekolwiek i w dużej ilości często poprzez różnego rodzaju systemy wymiany linków
  • kupowanie domen, których nazwa pokrywała się ze słowami kluczowymi
  • upychanie słów kluczowych w treściach na stronie, co obniżało jakość treści
  • treści były pisane tylko i wyłącznie pod wypromowanie witryny
  • bardzo mało (albo wcale) multimediów w porównaniu do treści na stronie
  • treści anonimowe bez podania jego autora
  • strony tworzone jedynie pod tradycyjne komputery - witryny takie były nieczytelne na urządzeniach mobilnych
Obecnie pozycjonowanie wygląda zupełnie inaczej. Jest bardzo trudno stworzyć stronę niskiej jakości i wypromować ja tak, aby była wyżej od dobrze zbudowanych witryn. W niektórych branżach jest to praktycznie niemożliwe. Teraz pozycjonowanie polega na:
  • tworzenie treści wartościowych, interesujących i bogatych w multimedia
  • linkowanie bez tekstów zakotwiczenia lub z tekstami zawierającymi frazy brandowe
  • linkowanie głównie ze stron tematycznych lub miejsc, gdzie porusza się problem/zagadnienie
  • dbanie o markę a nie o adres www
  • zdobywanie linków poprzez media społecznościowe
  • umieszczanie maksymalnej liczby fraz na stronie poprzez tworzenie treści dla użytkownika
  • wykorzystywanie danych strukturalnych
  • treści nie mogą być anonimowe - każda artykuł na stronie (blogu) powinien mieć przypisanego autora
  • strony przystosowane muszą być do każdego urządzenia
Podsumowanie

To że branża SEO zmienia się wiadomo nie od wczoraj. Jednak istotne pytanie, które się nasuwa to w jaki sposób się zmienia, w jakim kierunku podążają wszystkie wyszukiwarki (nie tylko Google). Analizując sposób pozycjonowana przed i po wdrożeniu przez Google algorytmów Panda i Pingwin nie trudno się domyślić, że kolejną tak dużą zmianą w algorytmie będzie wykorzystywanie sztucznej inteligencji, o której firma Google wspominała już wielokrotnie.