Jak długo czeka się na efekty pozycjonowania?

Kategoria:Wyszukiwarki |
Pozycjonowanie to nie kampania linków sponsorowanych Google AdWords. Na efekty trzeba czekać. Czas zdobycia wysokich pozycji w wyszukiwarce zależy od wielu czynników. Jeśli chcesz wiedzieć ile potrwa pozycjonowanie strony internetowej i co na to wpływa, koniecznie przeczytaj to co poniżej.

Na wstępie muszę Cię poinformować, że w procesie pozycjonowania oprócz umiejętności ważna jest cierpliwość. To wielki dar, którego brakuje najczęściej klientom :)

Ale do rzeczy. Po pierwsze należy zdać sobie sprawę, że pozycjonowanie to proces ciągły i nie kończy się w momencie, gdy promowana strona znajdzie się na wymarzonych wysokich pozycjach w Google. Po wykonaniu optymalizacji pozycjonowanej strony, przychodzi czas na zdobywanie wartościowych linków. Ten proces trwa tak długo, jak długo chcemy aby strona była na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. Dlaczego?

Link do strony to nic innego jak "oddany głos" na nią. To sygnał dla Google, że strona jest wartościowa, że podoba się internautom gdyż zagłosowali na nią - polecili stronę innym umieszczając do niej link. Logicznym staje się fakt, że na dobre strony internauci oddają stale głosy. Jeśli strona jest dobra to zawsze znajdzie się osoba, która stronę poleci innym - doda do niej link, poleci ją w mediach społecznościowych. Jeśli do strony przestanie przybywać linków, jest to dla wyszukiwarki informacja, że coś jest ze stroną nie tak i/lub pojawiły się w sieci ciekawsze strony o tej tematyce.

Ile trwa wejście do top10?

To ile czasu zajmuje pozycjonerowi wypromowanie witryny klienta do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania zależy od kilku czynników:
  • Konkurencja - im więcej stron jest pozycjonowanych na daną frazę tym gorzej się przebić
  • Nazwa domeny - nadal domeny zawierające słowa / fraz kluczowe łatwiej wypozycjonować
  • Wiek domeny - domeny niedawno zarejestrowane trudniej wypromować, niż te które istnieją kilka lat
  • Czy strona była wcześniej pozycjonowana. Jeśl tak to jak i z jakim efektem
  • Poprawność kodu strony internetowej czyli optymalizacja pod wyszukiwarki
Oczywiście to tylko kilka z nich. W rzeczywistości jest ich znacznie więcej, jednakże te są kluczowe przy ocenie ile czasu zajmie wypozycjonowanie strony.

I teraz po kolei...

Nie mamy wpływu na konkurencję. Ona po prostu jest taka i koniec. Na nazwę domeny obecnie też nie mamy wpływu - większość domen zawierających frazy kluczowe jest dawno zarezerwowana i zamiast tracić czas na szukanie takowej, lepiej zarejestrować domenę z nazwą naszej firmy. W tym przypadku problem z nieprawidłowym jej pozycjonowaniem wcześniej nie istnieje. Nikt bowiem nie dodaje linków do domeny, która nie jest zarejestrowana, pod którą nic nie ma. Możemy za to zoptymalizować stronę zgodnie z wytycznymi dla webmasterów. Poprawnie zbudowana strona jest szybciej indeksowana przez wyszukiwarki co ma szczególne znaczenie przy rozbudowanych stronach (blogi, portale, sklepy).

Czas na linkowanie.

Na rynku istnieją dwa rodzaje firm pozycjonerskich. To, którą wybierzesz będzie miało istotny wpływ nie tylko na czas, w jakim Twoja strona osiągnie wysokie pozycje w Google ale również, jak stabilne one będą.

Firmy, które obiecują szybkie wypromowanie i płatność za efekt należy omijać z daleka. Używają one automatów do permanentnego bombardowana innych stron linkami do promowanej strony. Są w stanie dziennie umieścić od kilkaset do kilku tysięcy linków. W takiej firmie pracują odpowiednie programy a nie ludzie - dlatego mogą umieścić w sieci tak dużą ilość linków prowadzących do Twojej strony. Co się dzieje potem?

Jeśli strona nie osiągnie zamierzonej pozycji w Google, firma nie wystawi Ci faktury. Nie jest to ich problem, bo nie właściciel czy pracownicy firmy pracują na wysoką pozycję Twojej strony tylko program komputerowy, który sieje linki gdzie się da. Jeśli strona osiągnie pożądaną pozycje w wyszukiwarce otrzymasz fakturę. Nawet faktury wystawiane są tam automatycznie przez program do monitoringu pozycji słów kluczowych. Firmy takie mając kilkuset klientów zawsze zarabiają, jak nie na Tobie to na kimś innym.

Drugi rodzaj firm to te, których pracownicy sami, ręcznie zdobywają wartościowe linki do Twojej strony. Jest to ich praca za którą zawsze żądają zapłaty niezależnie od efektów, których zwłaszcza na początku nie zauważysz. Minie trochę czasu, zanim Google doceni Twoją stronę - robot wyszukiwarki musi w sieci odnaleźć linki do Twojej strony, ocenić czy są one dobrej jakości (dodane przez ludzi) a następnie może ocenić stronę, do której te linki prowadzą. Prawidłowe pozycjonowanie to systematyczne linkowanie w ilości odpowiedniej do widoczności pozycjonowanej strony. Początkowo dodaje się małą ilość linków, z czasem więcej. Chodzi o to, żeby Google nie wychwyciło, że linki są dodawane specjalnie. Robiąc to ręcznie, z głową, można osiągnąć całkiem dobre efekty. Oddając pozycjonowane "w ręce" automatycznych programów, które używane są przez nieuczciwe firmy SEO, możemy być pewni, że prędzej czy później nasza strona otrzyma karę i zniknie z Google.

Cierpliwy dostaje najlepsze

Obecnie nie ma możliwości wypozycjonowania firmowej strony w czasie krótszym niż dwa miesiące. Przeciętny czas oczekiwana na wysokie pozycje to około 4-6 miesięcy. Są strony, które ze względu na swoją tematykę (np. kredyty) nie można legalnie wypozycjonować w czasie krótszym niż 2-3 lata. Dlaczego?

Załóżmy, że nasza konkurencja jest na rynku 10 lat i od samego początku pozycjonuje swoją stronę - dba o odpowiednią jej budowę i systematycznie dodaje linki przychodzące. Nawet jak ilość linków dodawanych miesięcznie jest niewielka, to przez tak długi okres do strony naszej konkurencji linkuje już dziesiątki tysięcy odnośników z innych miejsc w internecie. Aby naszą stronę Google obdarzyło podobnym zaufaniem potrzebna jest równie duża ilość poleceń internautów. Robiąc to w krótkim czasie niemal na pewno spotkamy się z karą wymierzoną w naszą stronę.

Podsumowanie

Pozycjonowanie to ne Grand Prix F1. To ciężka praca, która wymaga myślenia, w której nie ma dróg na skróty. Dlatego wybierając firmę pozycjonerską sprawdź dokładnie, jaką umową będziesz musiał z nią zawrzeć zlecając im promocję Twojego biznesu w internecie. Bardzo często zdarza się tak, że podpisując umowę "Pozycjonownie za efekt" nie będziesz miał efektów. Jeśli nie otrzymasz od firmy SEO faktury za osiągnięcie wysokich pozycji to nie oznacza to, że nie ponosisz kosztów związanych z reklamą. Największy bowiem dla firmy koszt to brak reklamy.