Google - wyszukiwarka, która zmieniła świat

Kategoria:Wyszukiwarki |
We wcześniejszym wpisie o wyszukiwarkach internetowych tylko powierzchownie omówiłem powód, dla którego Google stała się najlepszą wyszukiwarką świata. Jednak stwierdzenie tylko, że ta właśnie wyszukiwarka jest najlepsza nie wystarczy. Wynalazek ten (bo tak należy ją nazwać) porównać można tylko i wyłącznie do tego z XV. wieku - nowoczesnej prasy drukarskiej Jana Gutenberga.

To jego wynalazek umożliwił zwykłym ludziom dostęp do wszelkich publikacji. Google zrobił to co stało się kiedyś w XV wieku ale w skali globalnej. Twórcy wyszukiwarki Google Lary Page i Siergiej Brin stworzyli wyszukiwarkę, która mimo swojego dziecinnego wyglądu (kolorowe logo na białym tle) umiała w zawrotnym tempie przeszukiwać internet i dostarczać użytkownikom informacji tak dobrych, że w ciągu kilku lat stała się najbardziej znanym narzędziem w sieci. Obecnie Google jest najlepiej rozpoznawalną marką świata. I choć mało kto umie sobie wyobrazić świat bez tej wyszukiwarki to jeszcze mniej wie jak to cudo działa.

Dzisiaj po latach korzystania z Google wiemy nieco więcej na temat i algorytmu, który dostarcza nam informacji jakich szukamy. Mimo, że pracownicy Googlepleksu - supernowoczesnej siedziby firmy w Dolinie Krzemowej, bardzo się starają aby nikt nie mógł wpływać na wyniki wyszukiwania, to nie brakuje na świecie ludzi, którzy robią to osiągając zdumiewające efekty. Pozycjonerzy stron www, pasjonaci, którzy cały czas szukają lepszych metod wpłynięcia na to, jakie informacje wyszukiwarka ma wyświetlać i dostarczać internautom na całym świecie precyzyjnych informacji. Zyskuje na tym również firma Google, która stale udoskonalać musi algorytm wyszukiwania informacji i robi to całkiem sprawnie będąc niedoścignionym wzorem. Nawet tak potężna korporacja jak Microsoft ze swoją wyszukiwarką Bing wypada (przynajmniej w Polsce) blado.

Na czym polega spektakularny sukces Google?

Otóż w roku 1997 studenci Uniwersytetu Stanforda Lary Page i Sergey Brin doszli do wniosku, że najlepsze strony internetowe to najczęściej te, do których prowadzi duża ilość odnośników z innych stron. Link prowadzący do innej strony jest niczym innym jak rekomendacją, poleceniem tej strony. Jeśli twórcy witryn uznają inną (często o tej samej tematyce) za ciekawą, polecają ją właśnie poprzez dodanie linka. To główny ale nie jedyny powód, dla którego wyszukiwarka Google stała się tak popularna i w zaledwie kilku lat niemal zmiażdżyła konkurencję.

Niczym było by odnajdywanie najlepszych informacji przez wyszukiwarkę gdyby nie odbywało się do w mgnieniu oka. Za szybkość działania Google odpowiada tysiące najzwyklejszych komputerów połączonych w jedną całość. To właśnie hybryda hardware i software sprawia, że dostęp do informacji jest tak szybki i łatwy.

I choć w roku tym super narzędzie do wyszukiwana nie było jeszcze projektem komercyjnym, każdy student Uniwersytetu Stanforda mógł z niego korzystać. Wyszukiwarka była dostępna pod adresem google.stanford.edu. Informacja o nowej wyszukiwarce przekazywana była z ust do ust. A że twórcom wyszukiwarki brakowało funduszy na stworzenie profesjonalnej szaty graficznej, narzędzie te miało bardzo minimalistyczny wygląd - proste logo i pasek do wpisywana szukanych informacji na białym tle okazały się strzałem w dziesiątkę.

Jednak jak każdy tego typu projekt, aby mógł być rozwijany, wymaga olbrzymich nakładów finansowych. Z pomocą przyszedł inwestor - Andy Bechtolsheim. Zainwestowane na początku 100 tys. dolarów (głównie na sprzęt) sprawiło, że w 1998 roku twórcy wyszukiwarki Google odeszli z uczelni. Zatrudniali już swoich pierwszych pracowników a sama wyszukiwarka obsługiwała ponad 100 tysięcy zapytań każdego dnia. Wyszukiwarka Google zamieszczona została na liście 100 najlepszych stron internetowych 1998 roku przez "PC Magazine".

Kolejne inwestycje w firmę spowodowały, że zaczęła rozwijać się coraz prężniej. Przyszedł jednak moment, w którym inwestorzy zaczęli liczyć na zyski z przedsięwzięcia, w które zainwestowali miliony (w sumie w Google zostało zainwestowane 25 milionów dolarów z funduszy venture capital). I nagle pojawił się pomysł!

AdWords - reklama inna niż wszystkie.

Mimo, że rynek reklamy internetowej jest niemal tak stary jak sam internet, to właśnie system reklamowy AdWords stał się przełomem. Dlaczego?

Przed AdWords reklamy (najczęściej graficzne - display) wyświetlały się przypadkowym osobom. Owszem, można było kierować reklamy do bardziej sprecyzowanych odbiorców (tematyka, wiek, płeć itd.) ale i tak często osoby, którym reklama się wyświetlała, nie byli w danym momencie zainteresowane produktem. Wykorzystując darmowy produkt do wyświetlania płatnych reklam, Google w przeciągu kilku lat stało się jedną z najbogatszych firm i najszybciej rozwijającym się przedsiębiorstwem na świecie. Reklamy w przeciwieństwie do tych znanych wcześniej nie tylko nie były nachalne (był to krótki tekst reklamowy) ale wyświetlały się tylko osobom, które szukają konkretnego towaru lub usługi.

Obecnie Google to największa agencja reklamowa świata. Poprzez wyszukiwarkę, serwis wideo YouTube (kupiony w Listopadzie 2006 roku), Doubleclick (kupiony w 2007 roku) oraz strony korzystające z programu AdSense, firma to kontroluje ponad 30% światowego rynku reklamy internetowej.

Wniosek dla właścicieli firm

Rozważając reklamę firmy w internecie należy być widocznym dla potencjalnych klientów właśnie poprzez wyszukiwarki. Reklamy graficzne w formie wyskakujących banerów, które pojawiają się przypadkowym osobom są mało skuteczne. Sami internauci też uodpornili się na takie reklamy. Kolorowe, animowane banery bardziej drażnią odbiorców niż dostarczają wartościowego ruch na stronę internetową. Dlatego bardzo ważne jest dostarczanie reklam tylko tym, którzy właśnie szukają danego produktu lub z racji przeglądanych treści istnieje duże prawdopodobieństwo, że skorzystają z oferty, która zostanie im wyświetlona. To może zagwarantować nam bardzo skuteczne dotarcie do potencjalnych klientów.