Firma SEO nie daje rady? Przyczyna jest dziecinnie prosta.

Kategoria:SEO |
Zapewne nie Ty jeden podpisałeś umowę z firmą pozycjonerską i pomimo upływu wielu miesięcy na stronę nie ma wejść z naturalnych wyników wyszukiwań. To normalne jeśli podpisałeś umowę, według której płacisz firmie SEO tylko, gdy Twoja strona będzie w TOP 10 na określone frazy.

Nie od dzisiaj wiadomo, że pozycjonowanie strony w modelu "płatność za efekt" często kończy się stratą czasu. W niektórych przypadkach często i stratą pieniędzy. Czemu tak się dzieje i dlaczego wciąż tak wielu właścicieli firm daje się nabrać na taki rodzaj współpracy?

W internecie nie brakuje firm oferujących pozycjonowanie gdzie rozliczanie następuje dopiero po osiągnięciu wysokich pozycji (najczęściej pierwsze 10 wyników wyszukiwania w Google) na określone frazy kluczowe. Taka oferta jest z punktu widzenia klienta bardzo korzystna. Problem w tym, że to tylko teoria.

Koszt pozycjonowania

Pozycjonowanie to usługa, która generuje koszty. Nigdy bowiem nie jest tak, że jeśli firma SEO wystawi fakturę na określoną kwotę to tyle zarobi. Pomijając kwestie podatkowe, firma pozycjonerska ponosi koszty tworzenia i utrzymania zaplecza, pozyskiwania linków do stron klientów i innych działań, bez których nie można mówić o skutecznym pozycjonowanu.

Dlaczego zatem agencje SEO tak często przedstawiają oferty pozycjonowania w modelu "płatność za efekt"? Przecież muszą się liczyć z tym, że strona klienta przez kilka miesięcy (często bywa, że 2-3 lata w przypadku bardzo trudnych słów kluczowych) może nie być na wysokich pozycjach w Google? Są finansowymi samobójcami? Otóż nie.

Automatyczne pozycjonowanie

Klienci firm SEO najczęściej nie mają bladego pojęcia jak przebiega proces pozycjonowania, jak działają wyszukiwarki i jak dopracowane algorytmy decydują, które strony mają być wyświetlane jako pierwsze a które niżej. Nie mają też pojęcia o karach, które wyszukiwarki (zwłaszcza Google) nakładają na strony, które łamią zasady. Przedsiębiorcy nie mają informacji o tym jak duże ryzyko ponoszą, zlecając pozycjonowanie firmie, która zarabia tylko wtedy, gdy witrynę klienta umieszczą w top10 wyników wyszukiwania. Dlaczego?

Aby wypozycjonować stronę w wyszukiwarce potrzebne jest (prócz porządnej optymalizacji) zdobywanie linków, które do niej prowadzą. To kosztuje a firma pozycjonująca musi owe koszty ponieść. Efekt w postaci wysokich pozycji często przychodzi dużo później. Zdarzyć się może, że pomimo pozyskiwania linków strona nie pnie się w górę w serp'ach. Dotyczy to szczególnie fraz, na które jest pozycjonowanych wiele stron (duża konkurencja). Nigdy nie jest tak, że strony wszystkich klientów zostaną wypromowane a koszty są. Aby firma SEO wyszła na swoje, musi proces pozyskiwania linków zautomatyzować - uruchamia program do umieszczania linków na innych stronach i czeka na rezultat. Jak się uda to wystawi fakturę, jak nie to trudno. Takich klientów jak Ty ma mnóstwo i wystawi fakturę innej firmie. Na pewno zarobi na takim pozycjonowaniu.

Problem polega na tym, że takich programów używa duża część pozycjonerów - skracają czas pozyskiwania linków i zmniejszają koszt ich pozyskania. Na tak zautomatyzowane działania bardzo wyczulony jest algorytm Google. Efekt jest taki, że tak promowana strona otrzyma karę w postaci spadków pozycji lub (co zdarza się coraz częściej) bana - wykluczenia strony z indeksu.

Bilans zysków i strat

Gwałtowny spadek pozycji strony w wynikach wyszukiwania to najczęstszy objaw pozycjonowania strony w sposób nielegalny. Masowe umieszczanie linków, nieumiejętne używanie tekstów zakotwiczenia, ilość linków niewspółmierna do oglądalności strony... Można by tak wymieniać długo. Wszystko to jest efektem używania oprogramowania do masowego umieszczania w internecie linków.

Na chłopski rozum...

Nie trzeba posiadać tytułu profesora czy nawet licencjata, aby wiedzieć, że internauci nie dzielą się linkami do stron, których nikt nie odwiedza i są po prostu słabe. Ilość linków oraz ich budowa musi odzwierciedlać popularność strony. Nagłe umieszczenie dużej ilości linków do mało popularnej witryny internetowej to szybki sposób na otrzymanie bana od wujka Google. Czy Twoją firmę na to stać?

Jeśli nie płatność "za efekt" to za co?

Za rzetelną pracę, której nie wykona żaden automat. Wiadomym jest, że algorytmy wyszukiwarek są na tyle sprytne, że umieją zorientować się czy linki do strony zostały umieszczone przez specjalny program czy przez człowieka. Linki należy zatem zdobywać ręcznie. Tak zdobyte odnośniki prędzej czy później przełożą się na widoczność strony w wyszukiwarce i większą liczbę klientów.

Oczywiście przy takim modelu rozliczeń też jest ryzyko po stronie klienta, że firma SEO będzie pobierać opłaty a nic nie będzie robić lub będzie używać w/w oprogramowania. Pamiętać jednak należy, że przy pierwszym modelu rozliczeń zawsze występuje umowa na czas określony - często na rok lub dwa. To zrozumiałe - pozycjoner najpierw musi zainwestować swoje środki a później ewentualnie otrzyma zapłatę. W przypadku płatności w formie abonamentu umowa śmiało może być podpisana na czas nieokreślony z możliwością zerwania jej w każdej chwili. Taka umowa nie musi również zawierać kar umownych, gdyż osoba zajmująca się pozycjonowaniem nie musi inwestować swoich środków zanim wystawi fakturę. Ktoś kto oferuje taki model rozliczeń musi znać się na swojej pracy. W przeciwnym wypadku klienci odchodzili by bez płacenia kar za wcześniejsze zerwanie umowy.

Podsumowanie

Rzetelny Link Building to nie automatyczne sianie linków po sieci z nadzieją, że może się uda. To ciężka praca, która za którą należy się odpowiednie wynagrodzenie. W zamian możemy być pewni, że do strony będą prowadzić linki, które nie będą wzbudzać podejrzeń wyszukiwarek i nie narażą klienta na straty. Co więcej, profesjonalne pozycjonowanie strony na pewno przełoży się na sporą oglądalność firmowej strony internetowej.