Dlaczego reklama AdWords jest to wyrzucony pieniądz?

Kategoria:Adwords |
Jeśli znalazłeś ten artykuł to zapewne dlatego, że Twoja reklama AdWords okazała się totalnym niewypałem. Na pocieszenie dodam tylko tyle, że nie jesteś sam. Jak zatem sprawić aby odłączyć się od grupy niezadowolonych i przekuć porażkę w sukces? Jak sprawić, aby reklama Google Adwords była skuteczna i nie tylko zwracała się ale przynosiła spory dochód?

Aż 8 na 10 samodzielnie zarządzanych kampanii Google AdWords prowadzonych jest źle. Popełniane błędy przy tworzeniu i zarządzaniu kampanii AdWords to realna strata dla firmy. Tylko odpowiednio utworzona i skonfigurowana kampania przyniesie odpowiedni zwrot z inwestycji.

O czym należy pamiętać tworząc kampanie reklamową w Google AdWords?

Dobór odpowiednich słów kluczowych to za mało. Większość osób, które decydują się na samodzielne stworzenie i prowadzenie kampanii AdWords skupia się głównie na słowach kluczowych. Za wszelką cenę chcą, aby ich reklamy ukazywały się na samej górze na bardzo konkurencyjne frazy. To powoduje, że koszt dotarcia do potencjalnego klienta jest drogi i nie ma szans, aby reklama się zwróciła.

Jeśli myślisz, że wystarczy dobrać odpowiednie frazy aby stronę odwiedzały tłumy i to za niewielkie pieniądze to się grubo mylisz. Bardzo dużym błędem, który popełniają przedsiębiorcy sami zarządzający kampanią AdWords to używanie tylko jednego trybu dopasowania - najczęściej dopasowania ścisłego. Używanie tego dopasowania nie jest złe pod warunkiem, że wiemy kiedy go stosować. Jeśli zaczynamy go używać dlatego, że nie chcemy aby nasza reklama pojawi się po wpisaniu innej frazy to już ponieśliśmy stratę.

Tworząc kampanie AdWords należy pamiętać, że aż 15% codziennych fraz wpisywanych w Google jest całkowicie unikalnych - nigdy wcześniej nie zostało przez nikogo użytych. Idąc tym tropem, zasadne jest aby całkowicie przucić używanie tylko jednego czy dwóch typów dopasowań (zwłaszcza dopasowania ścisłego) i umieścić w swojej kampanii dużą ilość bardziej sprecyzowanych fraz. Jeśli chodzi o sam typ dopasowania to warto korzystać ze wszystkich.

Jakie typy dopasowana oferuje nam system AdWords?

Dopasowanie przybliżone



Najbardziej ogólny typ dopasowania i jednocześnie ustawienie domyślne na koncie AdWords. W przypadku dopasowania przybliżonego reklama ukazuje się po wpisaniu:

- słowa kluczowego
- po wpisaniu go z innymi słowami
- frazy ze tymi słowami w dowolnej kolejności
- odmiany zbliżone
- synonimy
- liczba mnoga
- pisownia z błędami

Dopasowanie do wyrażenia



Typ dopasowania, które znacznie zawęża pojawianie się reklam. Słowa kluczowe użyte w dopasowaniu do wyrażenia powoduje wyświetlenie reklamy:

- po wpisaniu danego słowa
- w jego najbliższej odmianie
- przed nim lub za nim pojawią się dodatkowe słowa.

Modyfikator dopasowania przybliżonego



Działa podobnie jak dopasowanie przybliżone z tą różnicą że umieszczając przed słowem kluczowym znak „+” koniecznym staje się wystąpienie danego słowa we frazie wpisanej w wyszukiwarkę Google.

Używając tego typu dopasowania sprawimy, że reklama pojai się gdy słowa dosłownie lub w najbliższej odmianie wystąpią w zapytaniu (kolejność dowolna). Wpisanie w Google synonimów lub odmian dalszych nie wyświetli reklamy.

Dopasowanie ścisłe



Reklamy wyświetlone zostaną tylko wtedy gdy w wyszukiwarkę Google wpisane zostaną te konkretne frazy lub najbliższe odmiany. wyświetli się. Link sponsorowany nie pojawi się również, gdy użyjemy dokładnie tej frazy kluczowej ale przed nią.

Ok ale jak sprawić, aby reklama była i tania i skuteczna?

Użycie tylko dopasowania ścisłego powoduje wzrost kosztów. Dopasowanie przybliżone to znowu duża ilość tzw. złych kliknięć - na stronę trafiają osoby nie zainteresowane ofertą. Ciekawym typem dopasowania jest modyfikator dopasowania przybliżonego oraz dopasowanie do wyrażenia.

Jednak korzystając z tych typów dopasowań konieczne jest ciągłe śledzenie i optymalizacja kampanii. Program AdWords oferuje bardzo przydatną funkcję - wyszukiwane hasła.

Co to takiego?

Używając dopasowania innego niż ścisłe, powodujemy, że reklama wyświetli się także osobom, które wpiszą zapytanie podobne do fraz użytych w kampanii ale nie koniecznie które spowodują konwersję.

Przykład:

Chcemy sprzedawać oprogramowanie do wystawiania faktur. W kampanii użyliśmy frazy 'program do fakturowania'. Program nie jest darmowy i działa tylko pod systemem Windows. Dlatego jako frazy wykluczające użyliśmy: -darmowy, -mac, -apple itd. Co jednak się stanie gdy ktoś wpisze w wyszukiwarkę zapytane 'faktury upc'? Reklama na pewno wyświetli się. Ale osoba, która wpisała takie zapytane raczej nie jest zainteresowana kupnem programu. Dodawanie kolejnych fraz wykluczających to syzyfowa praca. Można dodać ich kikadziesiąt, może kilkaset. Więcej nie jesteśmy w stanie wymyślić.

Z pomocą przychodzi nam wspomniana wcześniej funkcja 'Wyszukiwane hasła'. System AdWords zbiera dane na temat wszystkich słów i fraz kluczowych, które spowodowały wyświetlenie się reklamy.

Wchodząc w zakładkę "Słowa kluczowe" poniżej widoczny jest button "Wyszukane hasła". Po kliknięciu w niego wyświetli nam się lista fraz, które spowodowały pojawienie się naszej reklamy. Narzędzie pozwala nam dodać frazy jako słowa kluczowe (w przypadku jeśli uznamy, że ta fraza jest dobra) lub uznać frazę za mało atrakcyjną i dodać ja do słów wykluczających.

Korzystanie tylko z tego narzędzia pozwoli nam po pewnym czasie na tyle zoptymalizować naszą kampanię (frazy pod którymi wyświetla się reklama), że znacznie polepszy się skuteczność naszych działań reklamowych. Oczywiście nie należy lekceważyć samej treści reklam - jeśli nie zainteresujemy potencjalnego klienta samą reklamą (treścią) to wpłynie to niekorzystnie na współczynnik CTR (współczynnik klikalności). To z kolei obniży skuteczność kampanii reklamowej.

Google Analytics

Aby kontrolować co się dzieje z naszą kampanią należy podłączyć darmowe narzędzie mierzące ruch na naszej stronie. Mowa tu o Google Analytics. Obecnie to najlepsze bezpłatne narzędzie analityczne.

Każda reklama w internecie (Adwords, AdKontekst, AdTaily, pozycjonowanie, display) musi odbywać się przy ciągłym śledzeniu kampanii i jakości odwiedzin. Jest to szczególnie ważne przy kampaniach CPC, gdzie każde wejście na stronę generuje koszt.

Przed uruchomieniem takiej kampanii warto określić cel kampanii. Musimy dokładnie wiedzieć, kto jest naszym potencjalnym klientem i co chcemy uzyskać. Nie zawsze kampania AdWords (lub inna) ma za zadanie generować sprzedaż. Często reklamy kontekstowe tworzy się aby promować markę lub produkt. Przykładem może być blog o gotowaniu promujący przyprawę do dań albo strona poruszająca tematykę budownictwa pasywnego, którego celem jest promocja odnawialnych źródeł energii i energooszczędnych materiałów budowlanych.

Mając dane na temat odwiedzin naszej strony (czas na niej spędzony, współczynni odrzuceń, najczęściej odwiedzane strony), można łatwiej dopasować reklamy do treści i osiagnąć lepsze wyniki.