Czy warto reklamować się na Facebooku?

Kategoria:Facebook |
Czy warto reklamować się na Facebooku?

Facebook - serwis społecznościowy, w którym można tworzyć sieci i grupy, korzystać z aplikacji oraz dzielić się informacjami (wiadomości, filmy, zdjęcia) ma na całym świecie ponad 1,4 miliarda użytkowników z czego 900 milionów odwiedza go codziennie. Większość internautów używa Facebooka w celach prywatnych. Nie oznacza to, że nie ma na nim miejsca dla firm.

Facebook doskonale sprawdza się nie tylko w kontaktach prywatnych. Dzięki możliwości założenia fanpage'a (profil firmowy) Facebook zaczął być postrzegany jako idealne narzędzie do pozyskiwania klientów, zarówno w kontaktach B2B (Business to Business) jak i B2C (Business to Consumer).

Serwis ten, podobnie jak Google, to jedna z największych agencji reklamowych świata. Nikt poza tą dwójką nie daje możliwości dotarcia do tak dużej liczby potencjalnych klientów. I choć wśród portali społecznościowych coraz większy kawałek tortu zaczyna przypadać dla Instagrama, to daleko mu jeszcze do Facebooka. Co sprawia, że to medium społecznościowe jest tak dobrym narzędziem w rękach marketerów i właścicieli firm?

Reklama inna niż w Google



Jak działa najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka zostało opisane już chyba nie raz na tej i innych stronach - potencjalny klient wpisuje w Google interesujący go produkt lub usługę i wyświetlona zostaje mu lista firm, które mogą to zaoferować. Reklama na Facebooku działa trochę inaczej.

Każda firma posiadająca swój Fanpage, może uruchomić reklamę na Facebooku równie szybko jak kampanie Google AdWords. Różnica polega na tym, że w przypadku Facebooka firma ustawia swoją reklamę tak, aby wyświetlała się osobom potencjalnie zainteresowanym. Reklamy te ukazują się w formie postów co sprawia, że nie zmuszają do kliknięcia w nie. Reklama nie jest nachalna przez co nie ma "pustych" kliknięć i dlatego promowanie firmy na Facebooku jest bardzo skuteczne.

Czy można zastąpić reklamę Google AdWords reklamami na Facebooku?



Obydwa narzędzie są bardzo skuteczne i warto korzystać z obu. Jeśli jednak z jakiś przyczyn musimy wybrać jedno, to Facebook w wielu przypadkach będzie lepszym rozwiązaniem. Dlaczego?

Facebook to serwis społecznościowy. Gromadzi osoby zainteresowane daną tematyką. Ponadto jest idealnym narzędziem dla małych lokalnych firm np. warsztatów samochodowych, zakładów krawieckich czy fryzjerów. Przewaga Facebooka polega na tym, że małe lokalne firmy mogą reklamować się taniej i znacznie skuteczniej w porównaniu z AdWords. Wynika to z prostej przyczyny - firmowego profilu na Facebooku i fanów, którzy sami napędzają nam nowych klientów.

Dzięki reklamie na Facebooku możemu uzyskać wiele korzyści. To idealne narzędzie zarówno do promowania się wśród określonej grupy docelowej. Facebook Ads daje nam wiele możliwości dotarcia do potencjalnego klienta, którego możemy dokładnie określić (np. po zainteresowaniach, wieku czy wykształceniu). To pozwala dotrzeć z naszymi produktami do takich osób, do których chcemy.

Dlaczego warto reklamować się na Facebooku?



Facebook w odróżnieniu od narzędzia Google AdWords nie jest tak popularny wśród firm. Konkurencja jest niższa co oczywiście przekłada się na koszt kliknięcia. Ponadto, w odróżnieniu od linków sponsorowanych Google AdWords, reklamy na Facebooku możemy kierować do sprecyzowanej grupy docelowej. W AdWords nie mamy takich możliwości - nie jesteśmy w stanie przewidzieć kto kliknie w nasz link sponsorowany. A przecież może to być nasza konkurencja, która reklamuje się na te same frazy kluczowe.
Facebook Ads to chyba najbardziej niedoceniane a jednocześnie tak skuteczne narzędzie dla firm.

Kto kliknie w moją reklamę?



Bardzo często spotykam się z pytaniem: "ja nigdy nie kliknąłem w reklamę na FB, dlaczego ktoś ma kliknąć w moją?" Same pytanie daje już dużo do myślenia i nasuwa nam odpowiedź, kto klika w posty reklamowe ukazujące się na Facebooku. Otóż reklama w tym serwisie tym różni się od reklamy w Google AdWords, że nie można jej wywołać na zawołanie np. wpisując konkretną frazę. To sprawia, że nie zostaniemy wyklikani przez konkurencję. Kolejny argument przemawiający za tą właśnie formą reklamy to jej wpasowanie się w otoczenie. Reklamy wyglądają jak wpisy użytkowników nie atakują odbiorcę. Jeśli ktoś nie jest zainteresowany reklamowaną usługą lub produktem to nie kliknie w reklamę. Kto zatem kliknie w reklamę? Każdy zainteresowany czyli nasz potencjalny klient.

Jak uruchomić kampanie na Facebooku i co możemy dzięki niej uzyskać?



Kampania reklamowa na Facebooku, może służyć do osiągnięcia różnych celów. I choć znaczna ilość wszystkich akcji reklamowych to zbieranie fanów, to moim zdaniem nie jest to rozsądne wydawanie firmowych pieniędzy. Sami fani niekoniecznie muszą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży chyba, że mamy ich naprawdę sporo a produkt, któremu poświęcony jest nasz Fanpage to towar, który jest kupowany przez każdego o każdej porze (np. produkty spożywcze). I tak, firma sprzedająca np. słodycze, która ma kilka milionów fanów, może zupełnie za darmo promować się w internecie co oczywiście przekłada się na wzrost sprzedaży ich produktów w sklepach. Dlatego tutaj zbierane fanów jest jak najbardziej zasadne. Co innego, gdy zajmujemy się sprzedażą np. specjalistycznego oprogramowania. Uruchomienie kampanii tylko po to, aby zbierać fanów jest całkowicie bezsensowne. W przypadku takiego profilu firmy reklama na Facebooku musi być stricte nakierowana na sprzedaż. Reklama taka ma spowodować, że jej odbiorca zainteresuje się ofertą oprogramowania, kliknie na reklamę i zostanie przeniesiony na stroną producenta gdzie albo dokona zakupu, albo wypełni odpowiedni formularz, gdyż jest zainteresowany zakupem. W przypadku takiego działania warto, aby reklamująca się w ten sposób firma miała swój dobrze prowadzony Fanpage. To gwarantuje, że przy okazji prowadzonych kampanii sprzedażowych wzrośnie nam ilość fanów. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby jednocześnie uruchomić kampanie sprzedażową oraz taką, której celem jest zdobywanie fanów ale reklama tylko po to, aby zdobyć fanów najczęściej nie przekłada się na wzrost obrotów firmy. Ok, możemy zdobywać fanów i zwiększać ruch na stronie www. Co jeszcze proponuje nam Facebook?

Dostępne cele kampanii na Facebook'u mogą służyć do:
  • Promocji postu
  • Promocji strony na Facebooku (fanpage)
  • Skierowania klientów do witryny
  • Zwiększenia liczbę konwersji
  • Promocji aplikacji (instalacji, aktywność)
  • Dotarcia do osób w pobliżu firmy
  • Promocji wydarzenia
  • Promocji oferty
  • Promocji filmu

Co należy wykonać w dalszej kolejności?


  • Wygenerować pixel konwersji
  • zdefiniować grupy docelowe
  • obsługiwać kampanie w Ads Menager lub Power Editor
  • testować reklamy
  • optymalizować koszty konwersji

Czemu ta reklama ma być lepsza niż płatne linki sponsorowane?



Zanim odpowiem na to pytanie to muszę tu zamieścić informację o dwóch poważnych wadach Facebooka. Po pierwsze Facebook, mimo że ma świetne narzędzie reklamowe, nie potrafi docierać do ludzi, których nie ma na Facebooku. Rzecz druga, równie istotna, to fakt, że ten portal społecznościowy to nie wyszukiwarka, W przypadku Google Adwords, możemy łatwo dotrzeć do osób, które szukają naszego produktu, usługi, firmy. I to są dwie istotne minusy tego narzędzia społecznościowego. Poza nimi jest jednak wiele zalet. Jakie na przykład?

Dzięki naprawdę zaawansowanym narzędziom, reklamy na Facebooku możemy kierować do bardzo sprecyzowanej grupy docelowej. Nie ma problemu, aby nasza oferta ukazywała się osobom, które kiedyś były na naszej stronie www, zapisały się do newslettera, były fanami naszej konkurencji (w końcu nie każdy fan jest klientem). Można też sprawić, aby reklama ukazała się np. wszystkim dyrektorom szkół, prezesom firm czy mechanikom samochodowym. Tak więc Facebook to naprawdę profesjonalne narzędzie reklamowe, dzięki któremu z powodzeniem może być używane zarówno przez małe i średnie firmy ale też przez duże korporacje.