Backlinks w 2017 - jak je zdobywać?

Kategoria:SEO |
Chesz pozycjonować własną stronę internetową. Wiesz już, że oprócz porządnej optymalizacji potrzebujesz zdobywać dobrej jakości linki z innych witryn. Ale jak to zrobić? Jeśli nie koniecznie przeczytaj ten wpis.

Link wsteczny to łącze z innej strony oddający głos na pozycjonowaną stronę. Linki zwrotne stanowią ważną część kampanii SEO, ale ostrzegamy: Nie wszystkie linki zwrotne są pomocne. Duża część firm zajmujących się pozycjonowaniem idzie na skróty i wykorzystuje różnego rodzaju automaty, które rozsyłają linki gdzie się tylko da. A to droga do szybkiego bana.

Znalezienie właściwych stron internetowych, na których chcesz umieścić link do Twojej domeny może być trudne. Na jakość linków składa się wiele czynników. Przyjrzyjmy się temu, jak to wszystko działa.

Dlaczego wyszukiwarki dbają o linki zwrotne?

Celem każdej głównej wyszukiwarki jest proste i szybkie przedstawienie wyników, których szukamy. Konieczne jest zatem wyświetlanie najlepszych i najbardziej istotnych stron internetowych. Aby wyszukiwarka wyświetliła najlepsze strony, jej algorytm musi je najpierw ocenić. Brane są czynniki tj. wiek domeny, treść na stronie, użyteczność (sposób w jaki owe treści są przedstawione) czy linki prowadzące z innych stron. Samych czynników jest kilkaset, niektóre są bardzo ważne, inne mniej.

To co jest w pozycjonowaniu najtrudniejsze, to zdobywanie linków dobrej jakości. To one stanowią "głos zaufania". Niestety od jakiegoś czau linki ze złych stron szkodzą. Jak odróżnić, która strona jest dobrej jakości i gdzie warto umieścić link a które witryny omijać?

Aby to wiedzieć należy poznać jak działają wyszukiwarki (zwłaszcza Google) i co biorą pod uwagę przy ocenie stron. Mając przynajmniej podstawową wiedzę w tym zakresie, nawet jak nie od razu uznasz czy strona jest warta, aby zamieścić na niej link, to na pewno unikniesz publikacji linku na stronie podejrzanej, o niskim wskaźniku zaufania.

Jakość ponad ilość.

Aby zrozumieć jak ważna jest jakość linków prowadzących do pozycjonowanej strony, stań na chwilę "w butach" wyszukiwarki. Linki to "głosy" oceniające produkt (stronę internetową). Jak myślisz, jakie głosy są bardziej wiarygodne? 100 głosów od lokalnych liderów z branży czy 1 milion do przypadkowych osób, które często nawet nie mają pojęcia na kogo "głosują"?

Dokładnie tak głosy (linki do witryn) oceniają wyszukiwarki. Dlatego nie ma znaczenia czy promując samodzielnie stronę w Google umieścisz w sieci tysiąc czy sto tysięcy linków, jeśli są to odnośniki ze stron o zupełnie innej tematyce lub ze stron do których również prowadzą przypadkowe linki.

Czasy, w których wystarczyło dodawać jakiekolwiek linki aby stronę wbić do TOP10 minęły już jakiś czas temu. Oczywiście nie oznacza to, że nie należy stale zwiększać ilości linków przychodzących do pozycjonowanej strony. To trzeba robić systematycznie. Im więcej tym lepiej jednak wszystkie pozyskane linki muszą być wysokiej jakości.

Jakość linku zwrotnego - co to właściwie jest?

Zdobywając kilka linków dziennie nie jest trudno oddzielić dobre o złych stron, ziarno od plew. Problem zaczyna się, gdy działamy w dość konkurencyjnej branży, w której nasi konkurenci również pozycjonują swoje strony internetowe. Jeśli oni dbają o pozyskiwanie dobrych linków to Twoja strona nie znajdzie się wyżej, jeśli linki do niej prowadzące będą gorszej jakości. Nawet jak będzie ich przybywać znacznie więcej.

Oczywiście nie jest tak, że silniki wyszukiwarek działają nieomylnie. Nawet algorytmy Google mają nieraz problem z określeniem, czy dany link jest dobry czy zły. Nie mniej jednak są jednak pewne rzeczy, na które możemy zwrócić uwagę zanim umieścimy link na stronie. Oto tylko kilka czynników:

  • Czy strona internetowa jest odpowiednia?
  • Czy witryna używa domeny najwyższego poziomu (TLD) w danym kraju? Jeśli prowadzisz biznes w Polsce to staraj się umieszczać linki na stronach z końcówką .pl
  • Czy strona z której prowadzi link jest w tym samym języku co Twoja?
  • Czy ma to związek z hazardem, treścią dla dorosłych i farmaceutykami? Jeśli tak, nie umieszczaj na niej linku.
  • Czy na stronie jest zbyt wiele reklam?
  • Czy umieszczony tam link będzie aktywny (tzn. czy kliknięcie w niego spowoduje przeniesienie użytkownika na Twoją witrynę)?
  • Czy da się w linku umieścić "Anchor text"?
  • Czy będzie to link "dofollow" czy "nofollow"?
  • Gdzie dany link będzie się znajdował na stronie? Stopki, paski boczne to miejsca gorsze od głównego obszaru (np. w centralnej części na str.głównej).
  • Ogólna jakość linkowania strony internetowej.
  • Ile innych witryn łączy się z tym serwisem?
  • Czy inne linki wychodzące z tej witryny są odpowiednie dla Ciebie?
Zadawanie tych pytań każdorazowo przy dodawaniu odnośników do Twojej strony zawsze pomoże uniknąć błędów co jest korzystne i dla Ciebie i dla innych internautów.