Algorytm Google - co trzeba o nim wiedzieć?

Kategoria:Wyszukiwarki |
Algorytm wyszukiwarki Google uważany jest za coś naprawdę tajemniczego. Jest niczym Yeti - każdy kto miał styczność z tematyką reklamy w Google wie, że coś takiego istnieje ale nikt go nie widział, mało kto wie jak działa.

Jednak w ten temat trzeba się wgryźć. Aby móc sprawić by strona internetowa była widoczna w Google na konkretne frazy kluczowe, koniecznym jest odkrycie jak największej ilości informacji o działaniu tegoż algorytmu. To w końcu algorytm wyszukiwarki decyduj o kolejności wyświetlania stron internetowych w SERPach.

Google to obecnie najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka. W Polsce korzysta z niej ok 96% internautów. To algorytmy nią sterujące decydują, która strona będzie wyżej a która niżej. Nikt nie wie tak naprawdę ile czynników wpływa na widoczność strony w Google. Tych znanych, które zostały ujawnione przez samych pracowników Google oraz odkryte przez osoby z branży SEO jest ponad dwieście.

Google ewoluuje

Algorytm wyszukiwarki Google stale się zmienia - każdego roku kilkaset razy. Każda z tych zmian wpływa na ranking przynajmniej części stron internetowych. Były jednak zmiany, które wpływ miały na niemal każdą stronę. Zmiany te były tak istotne, że firma z Mountain View nadała im nazwy. Jakie?

Pingwin, Panda, Gołąb, Koliber

Algorytm każdej wyszukiwarki to nic innego jak program komputerowy, który został zaprojektowany w taki sposób, aby badać wszystkie dokumenty w internecie a następnie wyświetlać je w odpowiedniej kolejności. Do dokumentów tych najczęściej zaliczają się strony internetowe firm. Normalnym jest, że każdy właściciel firmy chce, aby to właśnie jego strona wyświetlała się na frazy związane z ich ofertą. I tak weterynarz z Warszawy chce, aby jego strona była widoczna w Google po wpisaniu frazy weterynarz czy weterynarz Warszawa a właściciel sklepu internetowego chce, aby jego strona ukazywała się każdemu, kto szuka produktu, który on oferuje. O tym, która strona ukaże się na pierwszych pozycjach na określone zapytania decyduje właśnie algorytm. A w zasadzie wiele algorytmów ściśle sobą powiązanych.

Zadaniem każdej firmy zajmującej się pozycjonowaniem jest sprawić, aby strona klienta znalazła się na pierwszej stronie wyników organicznych Google. Najlepiej jest aby to były pozycje 1-5, gdyż większość osób szukających towaru czy usługi w Google prędzej wpiszą inne zapytanie w Google niż sprawdzą co jest na dole pierwszej strony. O stronie drugiej i kolejnych nawet nie wspomnę.

O tym jak działają algorytmy Google i czemu mają służyć dowiedzieć się można z oficjalnych komunikatów firmy Google. I mimo, że gigant z doliny krzemowej nigdy nie zdradza dokładnego działania ich wyszukiwarki to zawsze daje pewne wskazówki co do budowy strony oraz innych czynników na które warto zwrócić uwagę aby polepszyć widoczność strony w sieci.

Większość zmian w algorytmie Google ma swoje indywidualne nazwy choć o nie o wszystkich jest tak głośno jak o Pingwinie, Gołąbku, Pandzie i Kolibrze. Jak owe algorytmy wpływają na wyniki wyszukiwania?

Pingwin

Pingwin to algorytm Google, który został wdrożony w 2012 roku. Jego zadaniem jest sprawdzane linków prowadzących do stron. Te strony do których prowadzą nienaturalne linki. Nienaturalne czyli jakie?

Jak kiedyś webmasterzy wpływali na pozycje stron upychając na nich frazy kluczowe tak w erze wyszukiwarki Google zaczęli upychać w sieci linki prowadzące do pozycjonowanych stron. Nie ważne było skąd pochodzi link. Liczyła się ilość.

Pingwin zmienił wszystko. Teraz zdobywanie linków za pomocą SWL'i (systemów wymiany linków), kupowanie ich czy wymiana to prosty sposób do otrzymania kary i spadek w wynikach wyszukiwania albo całkowite usunięcie witryny z indeksu. Dotyczy to również umieszczania linków na mało wiarygodnych stronach, które stworzone zostały tylko po to, aby umieścić tam linki (np. strony tzw. zaplecza). Pingwin ukarał wielu nawet "dużych graczy". Najlepszym przykładem działania nowych algorytmów Google to porównywarki cen.

Panda

Panda została wprowadzona przed Pingwinem. Rok 2011 to czarny okres dla stron, które zawierały content słabej jakości, często duplikowany z innych stron lub generowany poprzez automaty. Zmiana algorytmu w 2011 roku przyczyniła się znacząco do widoczności małych stron o unikatowej, dobrej treści.

Koliber

Google Koliber jest częścią algorytmu wyszukiwarki Google wprowadzonego w 2013 roku. Ta aktualizacja wpłynęła szczególnie na szczegółowe zapytania zadawane wyszukiwarce.
Po wprowadzeniu aktualizacji algorytmu o nazwie Koliber Google wyświetla bardziej dokładne wyniki wyszukiwania. Od tej pory algorytm bierze pod uwagę lokalizację, personalizację i semantykę wpisanego w wyszukiwarkę pytania. Wprowadzenie zmian przełożyło się na wzrost popularności fraz z tzw. długiego ogona (long-tail) - strony bogate w treści i zawierajace wyczerpujące informacje na zadawane Google pytania stały się bardziej widoczne.

Gołąb

Algorytm Gołąb usprawnia wyszukiwania lokalnych - miejsc, lokalizacji, firm. Ta zmiana algorytmu wpłynęła pozytywnie na strony hoteli, wyszukiwarek lotów czy wszelkiego rodzaju katalogi lokalnych firm jak na przykład panoramafirm.pl

W erze algorytmu Gołąb warto pomyśleć o takim budowaniu stron internetowych firm lokalnych, aby na stronie znajdowały się informacje nie tylko o miejscowości w jakiej firma się znajduje ale też np. dzielnicy. Dlaczego?

Dla zapytania usługi weterynaryjne strzybnica strona weterynarztarnowskiegory.eu znajduje się na 1. pozycji w wynikach wyszukiwania mimo, że nie jest to fraza na którą ją pozycjonuję. Na tej samej pierwszej pozycji strona wyświetli się na ogólne słowo weterynarz osobom, które mieszkają w tej dzielnicy Tarnowskich Gór.